Najświeższe górskie newsy

Opis parametrów

Deska snowboardowa

Niezaprzeczalnie jest najistotniejszym elementem jazdy na snowboardzie jest właśnie deska. Przy wyborze deski należy zwrócić uwagę na to do czego i dla kogo deska jest przeznaczona, jaką ma charakterystykę, czy spełni Twoje wszystkie oczekiwania i pozwoli na szybki progres.

 

PRZEZNACZENIE DESKI – przeznaczenie deski odpowiada za zachowanie się deski w danych warunkach, podczas konkretnych manewrów. Deskę snowboardową wymyślił Jake Burton, właściciel marki Burton. Najlepsze deski snowboardowe to: BurtonDrakeRideDCLibtechGnu i Bataleon.

All Mountain – kategoria desek najbardziej uniwersalnych, skonstruowanych i przeznaczonych dla początkujących i średnio zaawansowanych osób. Te deski sprawdzą się na i poza stokiem, wybaczają dużo błędów i pozwalają na szybki progres bez zastanawiania się nad tym gdzie i jak akurat masz ochotę jeździć
Freestyle – są to zazwyczaj miękkie deski, w kształcie twin tip, aby jazda na switchu była tak samo łatwa i przyjemna. Sprawdzają się w snowparku i na miękkich przygotowanych trasach, niestety w głębokim puchu nose lubi nurkować. Można temu zapobiec przesuwając wiązania w stronę taila.
Freeride – deski skonstruowane do jazdy w każdych warunkach, głównie do szybkiej jazdy po przygotowanych stokach jak i w poza trasami w dziewiczym puchu. Są to deski directional, z przesuniętymi w tył insertami, przez co łatwiej się je prowadzi. Wydłużony nose ułatwia jazdę w puchu. Lepiej trzymają krawędź przy dużej prędkości.
Jibbing – deski nieco krótsze, o kształtcie Twin Tip, zazwyczaj mają o kilka stopni podniesione krawędzie co ułatwia slide po poręczach i murkach, wzmacniana konstrukcja zapobiega odkształceniom przy upadkach, deski jibbowe nie są przeznaczone do szybkiej jazdy – są stworzone do zabawy i z tego zadania wywiązują się znakomicie
Buttering – stosunkowo miękkie deski w kształcie Twin, o nieco zredukowanej długości. Idealny typ dla osób lubiących jeździć w formie zabawowej, wykorzystując naturalne ułożenie stoku. Wszelkie flatowe triki, rotacje, pressy, rolle – to esencja tego stylu.

 


 

KSZTAŁT DESKI – kształt deski odpowiada za zachowanie się deski przy jeździe na switchu, a także za to jak deska reaguje na jazdę w głębokim puchu.

twin tip
Twin Tip – deski symetryczne, przód i tył deski są takiej samej długości, środek ciężkości rozłożony centralnie, kształt stosowany głównie w deskach Freestyle’owych i Jibbowych.

directional
Directional – deski kierunkowe, niesymetryczne, środek ciężkości jest przesunięty w tył (setback), kształt stosowany głównie w deskach Freeride’owych.

wide board
Deski „WIDE”– poszerzane deski snowboardowe, przeznaczone dla osób z dużą stopą (rozmiar buta powyżej 45), mają szerszą talię przez co czubki butów nie wystają poza krawędź deski.


KONSTRUKCJA DESKI – jest to jeden z najważniejszych czynników wpływających na właściwości deski, głównie odpowiada za reagowanie na bodźce wysyłane przez ridera.

camber
Camber – tradycyjna, konstrukcja od lat ciesząca się niesłabnącą popularnością, pomaga utrzymać stabilność przy większych prędkościach, zapewnia lepsze trzymanie krawędzi i większą kontrolę, ale wymaga od ridera większych umiejętności. Ma dużego popa i jest bardzo uniwersalna.

classic rocker
Clasic Rocker – tzw: banan, czyli deska z podgiętym do góry nosem i tailem, pozwala na większą swobodę jazdy i lepszą zwrotność, ułatwia obroty i zapobiega wcinaniu się krawędzi, nie pozwala na tak dynamiczną jazdę jak Camber, ale jest łatwiejsza w prowadzeniu i zapewnia maksimum fun’u z jazdy.

v rocker
V-Rocker – podobnie jak klasyczny rocker ma podgięty do góry nose i tail, różni się od niego promieniem ugięcia – w tym przypadku największe ugięcie przypada na odcinek między wiązaniami, skręca jak klasyczny Rocker, prowadzi się jak Flat.

powder rocker
Powder Rocker – to co charakteryzuję ten profil to mocno podgięty i wydłużony nose w stosunku do taila, taka deska nie tonie w głębokim puchu i połyka muldy z niezwykłą lekkością.

flat
Flat – płaska konstrukcja łącząca w sobie zalety Cambera i Rockera, bardzo uniwersalna, jej profil jest płaski przez co cała długość krawędzi przylega do śniegu niezależnie od sytuacji.

hybrid
Hybrid – konstrukcja oparta na łączeniu wyżej wymienionych profili, w różnych częściach deski, w różnym stopniu, jest to złożony temat dla zaawansowanych riderów.


RODZAJ ŚLIZGU – odpowiada za prędkość deski, im lepszy ślizg tym szybciej i płynniej się rozpędzisz.

Tłoczony (extruded) – jest to ślizg najłatwiejszy w naprawie i nie wymaga częstego, kompleksowego smarowania. Ale jak to zwykle bywa nie ma róży bez kolców i jest to najwolniejszy rodzaj ślizgu.
Spiekany (sintered) – jest dużo lepszym materiałem. Wymaga większej dbałości i systematyczności w smarowaniu. Jest nieco szybszy od ślizgu tłoczonego.
Electra (sintered graphite) – najszybszy ze ślizgów. Nasmarowany rozpędza się z kosmiczną lekkością, ale jeśli nie jest regularnie smarowany traci właściwości jezdne.

FLEX – twardość deski, najczęściej podawana w skali 1-10, gdzie: 1 – deska bardzo miękka, 10 – deska bardzo twarda. Sztywność deski ogromnie wpływa na jej stabilność i prowadzenie, w dużym uproszeniu – miękkie deski „wybaczają błędy”, łatwo się prowadzą, ale nie pozwalają na bardzo precyzyjne, dynamiczne skręty. Twarde deski zapewniają dużą precyzję prowadzenia, mocne trzymanie krawędzi i mają sporą energię, którą odzyskuje się podczas skrętu, ale wymagają od ridera większych umiejętności i nie pozwalają na dużą swobodę ruchów.